Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Rossz hírek Felcsútról: pepecselés, vacakolás állhat a nagy
  2015-11-03 20:31:33, kedd
 
  Rossz hírek Felcsútról: pepecselés, vacakolás állhat a nagy álom útjában


publikálva
2015. nov. 01., 18:15


Elmaradt a tegnapi nagy átadóünnepség, fészkelődik a nemzetbiztonsági bizottság, rács mögött a kiflis rabló, a farkas megúszni látszik, de visszatér. Nem túl komoly vashírek.

Kutya fülét adtak át tegnap Felcsúton, nem a kis csühöst

Bár a lé dőlt bele, s a szakmai hozzáértésben sem mutatkozott hiány, hisz a Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi a kisvasutat, a nagy álom, a felcsúti kisvasút jelentősen megcsúszni látszik. Pedig minden rendesen le is van papírozva, azt írja különös riportjában a Népszabadság, hogy ,,a szerződést július 10-én a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc által vezetett alapítvány és az osztrák tulajdonban lévő építőcég magyarországi vasútépítő leányvállalata írta alá. Egyetlen pályázóként az alapítvány nyerte a kiírást, ami a felcsúti kisvasút építéséről szólt. Az átadást október 31-re ígérték". Nos, tegnap nem volt semmilyen átadás, mostanában már tavaszra ígérik. S milyen igazuk van, ki a bánat akar télen kisvasutazni? Pláne Felcsúton!
De hol megy majd a kisvasút?

Állomás Felcsúton - De hol megy majd a kisvasút?

Fotó: Sióréti Gábor


No, azért ezt a ,,ki akar"-t kezeljük csak óvatosan, hiszen az uniós pályázatban napi 2600-7500 utast lengettek be az alkotók, ami annál is valószínűbb szám, mint hogy Felcsút összlakossága lassan meghaladja az 1800 főt is. Az Úttörő Vasút meg csúcsforgalom idején szállít napi 1500 utast (pajtást), de az ugyebár Budapesten van, ahol nem tudnak élni az emberek.
Ja, a Népszabó riportja annyiban különös, hogy nincs benne megszólaló, Felcsúton hallgat mindenki, mint a sír. Miért? Örömében, mert a nép, az istenadta nép / Oly boldog rajta, Sire!

http://magyarnarancs.hu/hirnarancs/rossz-hirek-felcsutrol-pepecseles-vacakolas-al lhat-a-nagy-alom-utjaban-97051


**************************



Joszif Sztálin szárnyvasút

Egyik este a téri őr nyitva felejtette az öntözőkutat, reggelre a víz vastagon beborította az egész kiskört, és még másnap este sem lehetett rálépni a sáros utakra. Mint nagy esők után, most is beszorultunk a kocsmába, a téri őr gondatlanságát emlegettük, majd a beszélgetés az emberek hanyagságára, nemtörődömségére terelődött át. Bozó, a szállítómunkás figyelmesen meghallgatta történeteinket, kivárta, amíg mindenki végére ér a mondanivalójának, csak aztán szólalt meg:

- Életem során, kedves uraim, már sokfelé megfordultam, sok csirkefogóval akadtam össze. Emlékszem rá, mikor egy magyar eladott harminc mázsa timsót étkezési sónak; ismertem Bubajt, a cigányt, aki a háború idején kirabolt egy dohányraktárt, és egyetlen fillér nélkül, csak a cigarettákat osztogatva beutazta a félvilágot; találkoztam azzal a bandával, mely sorra járta a falvakat, és az utcák páros házszámait kicserélte a páratlanokkal - persze, nem ingyen; mégis azt kell mondanom, hogy ha az életemben látott összes linkséget egy halomba raknám, akkor sem érnének fel a Joszif Sztálin szárnyvasút építkezésének még a lába ujjához sem.

1951 nyarán a vasútépítőkhöz kerültem, néhány kisebb vonaljavítási munkán dolgoztam, utoljára Hódmezővásárhely alatt. Még nem is értünk a munka végére, mikor váratlanul N. dunántúli bányavárosba rendelték az egész brigádunkat. Hiába tiltakoztunk, hogy a pályaszakasz teljesen leromlik, ha nem fejezzük be a javítását, sőt félig készen még a korábbi forgalmat sem tudja lebonyolítani, vezetőink központi utasításra hivatkoztak, és még azt sem voltak hajlandók elárulni, hogy milyen célból irányítanak át minket N.-be. A kis bányavárosban, legnagyobb megdöbbenésünkre, már száz és száz vasúti lakókocsi állt, valamennyi telezsúfolva munkásokkal, becslésem szerint az ország összes vasútépítő brigádjainak legalább a felét összegyűjtötték itt.

Már több mint egy hete ott rostokoltunk a város szélén, de még senki egy árva szóval sem mondta, hogy mihez kezdjünk. Az emberek unalmukban kártyáztak, és a környékbeli vízhordó lányokat hajkurászták, a lakókocsik közötti bozótban minden este szinte forrtak a bokrok. A várakozás második hetének közepén végre nagygyűlésre hívtak össze minket az n.-i futballpályán.

A beszédet egy magas, elegáns férfi tartotta, őt a minisztérium küldte ki hozzánk, mint országos vasútügyi felelőst - évekkel később egyszer még találkoztam vele, akkor már visszatért eredeti szakmájához: ismét fogtechnikus volt. Bejelentette: minket ért az a megtiszteltetés, hogy felépíthetjük a Joszif Sztálin szárnyvasutat. Ezen a vonalon szállítják majd a szenet N.-ből a sztálinvárosi kohókba. Fontos nemzetgazdasági érdek, hogy a szárnyvasút minél hamarabb felépüljön, határidőnek Sztálin elvtárs legközelebbi születésnapját, 1951. december 21-ét tűzték ki.

Egymásra néztünk: már alaposan benne jártunk a szeptemberben, tehát ezt a körülbelül egy évig tartó munkát két hónap alatt kell majd elvégeznünk, ráadásul olyan évszakban, mikor a hideg időjárás szinte lehetetlenné teszi nemcsak a földmunkát, de még a sínszerelést is. Egy öreg mérnök felállt, kérte, hogy vizsgálják felül ezt a tervet, és amennyiben van rá mód, halasszuk el a munka megkezdését tavaszra, a hátralevő időben a brigádok inkább fejezzék be az országban szanaszét befejezetlenül hagyott építkezéseket, melyek mind forgalmi dugókat okoznak, de az első sorban álló vezetők lehurrogták, a fogtechnikus felírt valamit ezüstszínű blokknoteszébe, másnap az öreg mérnök ott ásta az árkot a segédmunkások között.

Most már elmondhatom, hogy akkor én és még sokan közülünk nem adtunk igazat az öreg mérnöknek. Tudtuk, hogy télen nem szoktak vasutat építeni, de fiatalok voltunk, és azt hittük, hogy nincs a világon semmi, ami felülmúlhatná a mi erőnket. Számtalan kedvezmény táplálta önbizalmunkat: magasabb fizetés, naponta háromszor kaptunk húst, este pedig fél liter bort.

Órákon belül megindult a munkagépek karavánja N. felé: lépkedő exkavátorok, melyeket eddig csak Sztálinváros építkezésén láttunk, bulldózerek, markológépek, földgyaluk, frissen csillogott rajtuk az olaj, látszott, hogy csak nemrégen bontották ki őket fedőrongyaikból. Azt mesélték róluk, hogy honvédségi gépek, egy háború esetére tették félre őket, most is csak a Joszif Sztálin szárnyvasút építkezésének sikeréért vetik be, a munka végeztével mennek vissza ismeretlen tárolóhelyükre.

Bár az időjárás nem kedvezett nekünk - ebben az évben korán megjöttek a talajmenti fagyok, szikrázott a föld, volt olyan reggel, hogy három új, de rosszul megedzett lapát hajlott össze a kezemben -, az emberek munkájának mégis utol kellett érni a gépek tempóját. Még a legöregebb, az egész világot megjárt kubikosok sem láttak töltést, mely olyan gyorsan épült volna fel, mint a mi pályaszakaszunk - igaz, már itt, a földmunkánál elkezdődött a hihetetlen pazarlás és pusztítás.

Ha esett az eső, a teherautók kerekei elé kilométerhosszan deszkákat fektettünk le a töltésig. Mikor az autók belenyomták a sárba, senki sem ásta ki a deszkákat, hanem újakat raktak a tetejükbe, és ki tudja, hányszor ismétlődött ez meg, egész erdők süllyedtek el így. Saját szememmel láttam, mikor a dömperesek, akiknek csak a minél magasabb köbméter teljesítmény volt a fontos, hatvan új csákányra rászórták a földet, és mire hetek múlva elhordták ezt dombot, a csákányok úgy megrozsdásodtak, hogy alig lehetett szétfeszíteni egymáshoz tapadt fejüket.

Nem akarom magukat azzal untatni, kedves uraim, hogy elmondjam egy szárnyvasút felépítésének minden részletét, elég legyen annyi, hogy a földmunkák befejezése után egy ideiglenes, úgynevezett provizor-vágányt fektettünk le, ezen szállítottuk a betongyűrűket, szálvasakat és a többi pályaépítési anyagot. Rendes körülmények között mielőtt a végleges vágány a helyére kerülne, felszedik a provizor vágány síneit és tartozékait, de a Joszif Sztálin szárnyvasútnál erre sem jutott idő, már november közepén jártunk, és még mindig hátra volt a munka nagy része. A fogtechnikus úgy rendelkezett, hogy a munkatempó érdekében a provizor-vágányt ott kell hagyni a helyén, a gépek majd földet hordanak fölé, és erre fektetik rá a végleges síneket. Ott álltunk és néztük, hogy takarja be a göröngyökbe fagyott föld a vágányt, hogy pusztul el örökre ez a milliós érték.

Este a tűznél, míg a bográcsban fövő üres rizslevest néztük - hol volt már a naponta háromszori hús és bor, még az ételszállító teherautóinkat is elvették -, azon tűnődtünk, hogy megbüntetnek-e majd ezért a pazarlásért valaha is valakit? De úgy látszik, a siker mindent igazol, a szárnyvasút a határidő előtt két nappal elkészült, december huszadikán este vezetőink kalapszámra kapták a kitüntetéseket és a pénzjutalmakat.

Sztálin elvtárs születésnapján került sor a szárnyvasút ünnepélyes felavatására, száz tengelyből álló szerelvény vitte az n.-i szenet Sztálinváros felé. Emlékszem: gyönyörű decemberi nap volt, az évszakhoz képest szokatlanul meleg, ki kellett gombolni magunkon a vastag pufajkát. Tíz órakor a miniszter átvágta a nemzetiszínű szalagot, és a vonat, mozdonyán Sztálin és Rákosi képével, útnak indult. Nem tagadom: a mellemet eltöltötte a büszkeség. Már az milyen nagy dolog, mikor az ember otthon kifarag egy kis széket vagy dobozt, hát még akkor egy ilyen friss, földszínű, hatalmas, sok kilométeres pályát felépíteni, amihez hozzájárult az én kezem munkája is!

Az öreg mérnök állt mellettem, aki ellenezte a téli építkezést, és ezért lefokozták segédmunkássá. Ebben a pillanatban úgy éreztem, hogy nincs igaza, megbocsátottam a fogtechnikusnak és a többi vezetőknek az embertelen, pusztító munkatempóért, arra gondoltam, hogy ilyen nagyarányú vállalkozásokat csak ilyen módon lehet keresztülvinni.

A szerelvény még el sem tűnt a szemünk elöl, mikor egy kanyarban váratlanul megállt. Ahányan voltunk, mind odafutottunk, és megdöbbenve láttuk, hogy a szerelvény alatt a sín úgy meghajlott, mint egy ugrálókötél. A töltés fagyos göröngyeinek nem kellett több, mint egy téli napsütés, felengedtek, és a vonat súlya összepréselte őket. Az egész pályatest szinte önmagától süppedt, olvadozott, ha a szerelvény valamilyen csoda folytán ki tudott volna keveredni a kátyúból, akkor se mehetett volna tovább egy métert sem. Megdöbbenve néztük, mozdulni sem tudtunk, csak az öreg mérnök kezdett őrjöngeni, puszta kézzel akarta feltépni a síneket. Végül is jöttek a vasutasok, szétkapcsolták a szerelvényt, daruk emelték ki a kocsikat, majd vontatók húzták őket vissza az állomásra.

Maguk most azt hiszik, uraim, hogy az illetékesek ezek után belátták, hogy nem lehet erőltetni a téli építkezést, és elhalasztották tavaszra. Sajnos, nem így történt. A munkát folytatni kellett, új határidőt tűztek ki, már nem emlékszem pontosan, hogy mit, talán úgy január végén kellett átadnunk a szárnyvasutat.

Ha van Isten, még ő is eltakarta a fél szemét, hogy ne lássa azt, ami most következett. Megint nem jutott idő arra, hogy szabályszerűen felszedjék a régi síneket, mielőtt az újakat lefektetnék, és mint a provizor-vágányra az első sínek, úgy került rá erre a pályatestre a második, vagyis most már három vasút állt egymás fölött. Nem is mertük felbecsülni, hogy milyen értékekre döngölik rá a gépek a földet! De fönt a fogtechnikus és a többiek csak azzal törődtek, hogy fokozzák az építkezés tempóját, például külön prémiumot tűztek ki annak a brigádnak, mely leggyorsabban tudja kiemelni és szétverni a hatalmas betongyűrűket. Az előző kudarcokból csak annyit tanultak, hogy most már vigyáztak: a föld ne kerüljön fagyosan a döngölők alá, a töltésen éjjel-nappal lángszórós katonai egységek dolgoztak.

Aztán egy nap - persze, megint határidő előtt - újból elkészült a Joszif Sztálin szárnyvasút. Ne kérdezzék tőlem, hogy avatták fel, én nem vártam be az ünnepséget, azon a napon, mikor felemelkedtem a sínek mellől, és láttam, hogy már minden csavar a helyére került, elnéztem messzire, hogy kanyarog a lángszóróktól perzselt, fekete töltés a hóval borított mezők között, leadtam a szerszámaimat, és végleg otthagytam nemcsak a Joszif Sztálin szárnyvasutat, de még a vonatépítőket is.

Évek teltek el, és nem hallottam semmit a Joszif Sztálin szárnyvasút felől. Egyszer, már 1954 tavaszán, Pusztaszabolcson vártam a csatlakozást, itt a váróteremben tudtam meg két bányász beszélgetéséből, hogy az n.-i bánya kapacitását rosszul becsülték fel, alig egy évvel a szárnyvasút felépítése után teljesen kimerült a szénkészlete, egy grammot sem tudott adni a sztálinvárosi kohóknak. Mivel az egész vonalat csak az n.-i szén kedvéért építették fel, a szárnyvasúton többé nem jártak vonatok, csak a környékbeliek hajtották rá kecskéiket és libáikat a sínekre, hogy lelegeljék a feltörő, magas dudvát.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]

http://dia.pool.pim.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00482a/moldova00488/moldova00488 .html
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: nemzetbiztonsági, hódmezővásárhely, megdöbbenésünkre, pusztaszabolcson, mondanivalójának, nemtörődömségére, kilométerhosszan, beszélgetéséből, fogtechnikusnak, fedőrongyaikból, megrozsdásodtak, pályaszakaszunk, vállalkozásokat, nemzetgazdasági, megtiszteltetés, összegyűjtötték, gondatlanságát, szállítómunkás, leányvállalata, szárnyvasútnál, történeteinket, vasútépítőkhöz, teherautóinkat, befejezetlenül, születésnapját, tárolóhelyükre, blokknoteszébe, pénzjutalmakat, elhalasztották, szétkapcsolták, keresztülvinni, megbocsátottam, szabályszerűen, születésnapján, kitüntetéseket, felemelkedtem, nagy álom, tegnapi nagy, nemzetbiztonsági bizottság, kiflis rabló, farkas megúszni, szakmai hozzáértésben, felcsúti kisvasút, szerződést július, felcsúti polgármester, osztrák tulajdonban, alapítvány nyerte, átadást október, bánat akar, uniós pályázatban, ugyebár Budapesten, egész kiskört, Swietelsky Vasúttechnika Kft, Mészáros Lőrinc, Pláne Felcsúton, Állomás Felcsúton, Sióréti Gábor, Úttörő Vasút, Joszif Sztálin, Digitális Irodalmi Akadémia,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam Krisztina b...  Emlék  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Az Európai Unió is foglalkozik...  Gaál Viktor gondolata  Miért nem menti meg Jézus...  Naplemente  Paul David Tripp Április 26  Becsüld meg azt amid van,...  Lábad nyomát megőrzi a föld.  Alvó cica  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Környezetvédelem  Ha így haladunk...  William Shakespeare idézet  Április 22. a Föld napja,  Alvó cica  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Föld napja április 22  Facebookon kaptam  Emlék  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Alakot vált...  Paul David Tripp Április 25  Facebookon kaptam Krisztinától  Ébredj  Naplemente  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Facebookon kaptam  Esti kép  György napra  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Föld napja április 22  Facebookon kaptam Krisztinától  A fák lelke  Ez a jó az alvásban.  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Maradék idő  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Volt egy...  Életművészet  Facebookon kaptam  A föld szépségéért  Ázzal aki csak szép  Facebookon kaptam  Föld napja április 22  Minden gyerek jó.  Becsüld meg azt amid van,...  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Jékely Zoltán: Szent György-k...  Az Európai Unió is foglalkozik...  Facebookon kaptam  Két ember becsülete  Mindenünk, amink van, amit sze...  A hét szűk esztendő  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Ébredj  Facebookon kaptam  Palóc Grand Canyon  Föld napja április 22  Két tekintet van  Facebookon kaptam  Vannak arcok  Életművészet  Beney Zsuzsa - Tavasz  Beney Zsuzsa - Tavasz  Búzaszentelés  Föld napja április 22  A keserű igazság  Facebookon kaptam Gizike bar...  Facebookon kaptam  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Az elfogadásnak...  Próbálkozni kell ahhoz,  Föld napja április 22  Föld napja április 22  Facebookon kaptam 
Bejegyzés Címkék
nagy álom, tegnapi nagy, nemzetbiztonsági bizottság, kiflis rabló, farkas megúszni, szakmai hozzáértésben, felcsúti kisvasút, szerződést július, felcsúti polgármester, osztrák tulajdonban, alapítvány nyerte, átadást október, bánat akar, uniós pályázatban, ugyebár Budapesten, egész kiskört, sáros utakra, emberek hanyagságára, szállítómunkás figyelmesen, magyar eladott, háború idején, cigarettákat osztogatva, utcák páros, páratlanokkal &#8211, életemben látott, halomba raknám, lába ujjához, vasútépítőkhöz kerültem, munka végére, egész brigádunkat, pályaszakasz teljesen, korábbi forgalmat, ország összes, felét összegyűjtötték, város szélén, árva szóval, emberek unalmukban, környékbeli vízhordó, lakókocsik közötti, várakozás második, minisztérium küldte, vonalon szállítják, sztálinvárosi kohókba, szárnyvasút minél, évig tartó, hideg időjárás, öreg mérnök, munka megkezdését, hátralevő időben, brigádok inkább, országban szanaszét, első sorban, fogtechnikus felírt, segédmunkások között, öreg mérnöknek, világon semmi, munkagépek karavánja, háború esetére, munka végeztével, évben korán, talajmenti fagyok, kezemben &#8211, emberek munkájának, gépek tempóját, egész világot, földmunkánál elkezdődött, hihetetlen pazarlás, teherautók kerekei, autók belenyomták, minél magasabb, szárnyvasút felépítésének, földmunkák befejezése, többi pályaépítési, végleges vágány, helyére kerülne, provizor vágány, munka nagy, munkatempó érdekében, gépek majd, végleges síneket, göröngyökbe fagyott, milliós érték, bográcsban fövő, naponta háromszori, ételszállító teherautóinkat, pazarlásért valaha, siker mindent, határidő előtt, szárnyvasút ünnepélyes, évszakhoz képest, vastag pufajkát, miniszter átvágta, nemzetiszínű szalagot, mellemet eltöltötte, milyen nagy, ember otthon, ilyen friss, téli építkezést, többi vezetőknek, szemünk elöl, kanyarban váratlanul, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4939
  • e Hét: 19169
  • e Hónap: 30280
  • e Év: 183776
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.